En stor del af danske medarbejderes tid går med irriterende computerproblemer – faktisk helt op mod 20 procent, siger forskerne. På baggrund af det studie, der i begyndelsen af sommeren blev publiceret, har vi taget en snak med CapaSystems’ CPO Martin Søndergaard, der ikke er overrasket. Netop disse udfordringer er hele humlen bag de løsninger, udviklingsteamet i Taastrup og Skanderborg hver dag arbejder med.
Danske forskere offentliggjorde i begyndelsen af sommeren resultaterne af et nyt studie, der afslører, at op mod 20 procent af danskernes tid går med at kæmpe med irriterende computerproblemer. Det er for mange en overraskende høj procentdel, som vidner om en udfordring, der selvfølgelig betyder tab af vital produktivitet ude på arbejdspladserne.
CPO Martin Søndergaard, CapaSystems nikker blot, da han læser omtalen af studiet. For det overrasker ham ikke, at vi er oppe i de procentsatser:
– Det hører vi gang på gang, når vi taler med nye kunder. Det er frustrerende, når brugerne oplever, at et af deres vigtigste arbejdsredskaber ikke fungerer. Og der spildes helt utrolig meget tid – og tid er penge, det ved vi alle godt. Derfor har vi i årevis fokuseret på at tackle netop disse problemer, så IT-afdelingerne har mulighed for at give brugerne en så problemfri oplevelse som overhovedet muligt.
Der er fortsat udbredte problemer
Selvom nutidens computere og software er mere pålidelige end nogensinde før, er der stadig udbredte problemer, som brugerne står over for i deres dagligdag. Frysende systemer, midlertidige nedbrud og svære navigationsmuligheder er blot nogle af de frustrationer, mange af os har oplevet.
Ifølge forskerne bag studiet skyldes problemerne ikke nødvendigvis, at brugerne ude i virksomhederne forsøger at udføre komplekse opgaver. Tværtimod er det ofte almindelige dagligdagsopgaver, der skaber problemerne. Dette understreger behovet for at forbedre brugervenligheden og ydeevnen af vores softwareprodukter.
– Vi tror på, at brugerne skal være i centrum for softwareudvikling. Ved at inddrage slutbrugerens oplevelser aktivt i vores udviklingsproces, er det muligt at skabe løsninger, der imødekommer deres behov og forventninger bedre. Vi ønsker at bidrage til et intuitivt og problemfrit IT-miljø hos vores kunder, hvor brugerne kan fokusere på deres opgaver – uden afbrydelser og frustrationer, lyder det fra CPO Martin Søndergaard, CapaSystems.
Det begynder med Product Management
Processen omkring udvikling af nye løsninger tager hos CapaSystems altid afsæt i de markedsundersøgelser, Product Management-teamet udfører. Ud over at udføre forskning og analyser for at forstå markedet, prioriterer teamet lang tid på at forstå brugerbehovet og tale med både IT-administratorerne og slutbrugerne.
– Det handler om at være tålmodig og bruge den tid, der skal til, før vi sætter udviklingsafdelingen i gang. Det er utrolig vigtigt, at vi i vores begejstring ikke blot sætter i gang med de gode idéer, vi selv har. Vi skal afdække, om de udfordringer, vi tror, fylder mest ude hos kunderne, faktisk også er dem, der har størst betydning. Funktionalitet, som for os med teknisk baggrund ligger lige til højrebenet, er ikke nødvendigvis intuitivt, når slutbrugeren f.eks. skal sige ja eller nej til en softwareopdatering, siger Martin og slutter:
– Vi sætter en ære i at forsøge at forstå de udfordringer og computerproblemer, slutbrugerne står over for, og jeg mener – præcis som forskerne bag studiet – at vi som leverandør er forpligtet til at levere pålidelig og brugervenlig software. Vi er overbeviste om, at ved at samarbejde med vores kunder og lytte til deres feedback kan vi skabe en bedre digital oplevelse for alle.
Marketing Assistant
Har været ansat hos CapaSystems siden 2023.
Mickala er medansvarlig for blandt andet SEO, SoMe, messe-/eventmaterialer, blogposts, videoredigering, digital marketing, grafisk design til annoncer og hjemmesidekonstruktion.
Hun har sin daglige gang i blandt andet WordPress/Divi Builder og Canva. Og har oparbejdet erfaring med research.